Montaigne – «Om uvirksomhed», fra «Essays»

Montaigne– «Da jeg for nylig trak mig tilbake til mit hjem, fuldt og fast besluttet på, så vidt det var mig muligt, ikke at give mig af med andet end at tilbringe den smule tid jeg endnu har tilbage i ro og ensomhet, syntes jeg ikke jeg kunne gøre min ånd en større tjeneste end at overlade den til fulstændig uvirksomhed, lade den beskæftige sig med sig selv, dvæle ved sig selv og hvile i sig selv. Hvilket jeg håbede, at den fra nu af ville have så meget desto lettere ved som den med tiden er blevet mere præget af alvor og modenhed. Men jeg synes – Lediggang splitter altid sjælen (Lucan) – tværtimot at den ter seg som en løbsk hest og har det hundrede gange så travelt med sig selv som den før havde med andre. Og den nedkommer med så mange fantasifostre og underlige vanskabninger i én pærevelling og uden mål og med, at jeg – for i ro og mag at kunne betragte dem og se hvor tåbelige og besynderlige de er – er begyndt at skrive dem ned i håb om med tiden at få den til selv at skamme sig over det.»

Fra Michel de Montaigne, Essays, bok 1 kapittel 8, «Om uvirksomhed»

((klikk her for å komme til forsiden av «t e r s k l e r»))

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

