«Få bønnene ut av skapet!»

Selv om min mann har sverget på å ikke kjøpe flere kokebøker til meg, gjorde han det likevel. I julegave fikk jeg, etter å ha uttrykt et sant ønske om å lære mer om bønner og linser, boken med samme navn; Bønner og linser av Camilla Jensen, utgitt i år på Gyldendal.

Fra forfatterens forord i boken:

«Få bønnene ut av skapet!

Belgfrukter er nærmest magiske, særlig i tørr tilstand. Harde og tilsynelatende livløse klumper – og likevel rommer de nesten alle næringsstoffene kroppen trenger: vitaminer, mineraler, sporstoffer, fiber, proteiner og verdifulle plantekjemikalier. De består dessuten av såkalte langsomme karbohydrater, som hjelper oss med å holde blodsukkeret stabilt. Bønner, erter og linser finnes i et utall varianter, og er så anvendelige at de går poteten en høy gang. Som om ikke det var nok – belgfrukter er noe av det billigste vi kan spise. Etter hvert har det gått opp for folk at dette er råvarer vi alle burde spise mer av, fordi det er så sunt. Men den viktigste grunnen til å spise erter, bønner og linser er at det kan smake så fantastisk godt! Min fremste ambisjon med denne boken er derfor både å svare på spørsmålet: «Hva skal vi gjøre med disse tørre små utfordringene, og hvordan skal vi bruke dem?» og samtidig få flere øyne opp for uante smaksopplevelser. Jeg vil rett og slett få bønnene ut av skapet!»

Mine linser og bønner ligger i en skuff, røde linser og hvite bønner, men nå skal de ut, de også!

Og så et av de fineste malerier jeg har sett i Roma; Bønnespiseren (1580-90) av Annibale Carracci (1560-1609). Maleriet henger i «Galleria Collonna», i Palazzo Colonna (legg merke til åpningstidene).

((trykk her for å komme til forsiden av «t e r s k l e r»))

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

