«En hund er så tydelig i alle ting …»

Når tankene visner,
er hunden en båt.
Kom, hund, sier jeg
og legger til ved bryggen,
klapper den på hodet.

En hund er stå tydelig i alle ting.
Halen forteller alt som er viktig å vite,
verken mer eller mindre.
Jeg kjenner den halen.
Det er selve indikatorhalen
på hva jeg er verdt
og hvem vi er.

For det er oss to.
Det er hunden med sin hale
og jeg med disse ordene,
og alt som er, det er,
slik alt som er, er.

Fra Gro Dahles diktsamling Støvet, skyggen, hunden og jeg, 2011, Oslo, Cappelen Damm.

(Dersom forfatteren eller forlaget har noe i mot at diktet ligger ute på denne bloggen, vennligst legg inn en kommentar og jeg skal fjerne det med en gang, i likhet med kommentaren.)

((trykk her for å komme til forsiden av «t e r s k l e r»))

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

